Ruslanddeskundige prof. dr. Hans van Koningsbrugge, tevens directeur van het GIMOES, houdt vrijdag zijn afscheidscollege. Hij gaat met pensioen, teminste op papier. Want hij gaat helemaal niet met pensioen, wil helemaal niet met pensioen. Hij gaat gewoon door. Door met onderzoek doen, met promovendi begeleiden en door met elke dag tientallen bronnen benaderen over de situatie in Rusland.
Aan de hand van een aantal trefwoorden kijken we terug en vooruit, op zijn loopbaan en uiteraard op de situatie in Rusland.
„In 1986 ben ik voor het eerst naar Rusland gegaan. Ik was het hypergeorganiseerde Zweden gewend. Ik landde op het vliegveld van Moskou en rook een ontzettende diesellucht. Ik logeerde in het hotel van de Akademie van Wetenschappen. Ik dacht luxueus te kunnen dineren, maar er was alleen bietensoep, wodka en mineraalwater. Het was heel chaotisch, de tijd van Gorbatsjov.”
U kunt het volledige interview in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant hier teruglezen